Jednou z najviac „obávaných“ a najmenej známych tém pri Operatívnom leasingu, hlavne pri firemných vozidlách, je – vrátenie auta po skončení zmluvy. Ako už vieme, zákazník si prenajíma vozidlo na vopred dohodnutú dobu od leasingovej spoločnosti. Stačí mu zaplatiť za auto len tú časť ceny, ktorú takpovediac „stratí“ počas užívania. Môže to byť hoci len 40-50 % z ceny auta, závisí to od dĺžky zmluvy, ale hlavne najazdeného počtu kilometrov.
Ak sa nedohodne inak, na konci zmluvy je vyzvaný, aby vozidlo vrátil naspäť leasingovej spoločnosti.
Leasingová spoločnosť očakáva, že sa vozidlo vráti v stave „adekvátnom“ počtu najazdených kilometrov a veku vozidla. Riziko zostatkovej hodnoty a to, že bude ešte vedieť - jazdené auto niekomu odpredať, znáša práve ona.
Čo sa ale stane, ak klient vráti auto v zlom stave? Zvyšuje sa tým riziko, že poškodenia, ktoré sú na vozidle, znížia ďalšiu odpredajnú/ zostatkovú hodnotu. Platí to hlavne pri firemných vozidlách, kde sa často používa vtipná veta: „Najlepšie terénne auto je služobné ..." .Ak sa vráti auto nadmerne poškodené, má „leasingovka“ totiž právo – vyfakturovať časť poškodení zákazníkovi.
Ako to funguje?
Väčšina leasingových spoločností má pri odovzdávaní vozidla na konci zmluvy dohodnuté, že sa autá musia vrátiť v odborno-technických spoločnostiach, ktoré nezávisle ohodnotia, ktoré časti auta sú nadmerne poškodené, alebo nie sú opravené po poistných udalostiach (napr. prasknuté čelné sklo, rozbité svetlá, poškrabaný lak, vypálené sedadlá od cigariet a podobne).
Aby klient vopred vedel, ktoré poškodenia a v akom rozsahu sú alebo nie sú uznateľné, vždy na začiatku zmluvy dostane - od leasingovej spoločnosti - tzv. Driver set (vodičskú knižku, návod). V ňom sú fotografie najčastejšie uznateľných alebo naopak, nadmerných opotrebení.
Keďže stále veľa zákazníkov (a menšie firmy, živnostníci a súkromné osoby obzvlášť) nemá dostatočné informácie o systéme vrátenia vozidla, tomuto je treba venovať zvýšenú pozornosť a mať dostatočné informácie! Určite by nebolo príjemné, ak niekto dostane faktúru po vrátení vozidla, hoci len na 100 – 200 €. Doplatok v podstate zbytočne predraží aj tú najlacnejšiu mesačnú splátku, ktorú si zákazník na začiatku zmluvy zvolil.
Samozrejme v prípade, ak sa zákazník rozhodne vozidlo na konci zmluvy odkúpiť, celkový stav vozidla, nadmerného opotrebenia ani počet najazdených kilometrov sa ho netýka. Už je len na ňom, ako vyzerá jeho vozidlo .
Viac sa môžete dozvedieť aj na: http://www.leasingexpert.sk/