Operatívny leasing je určený pre širokú klientelu. Od veľkých nadnárodných spoločností, cez menšie klasické firmy, živnostníkov a čím ďalej aj pre súkromné osoby. Jedným z dôležitých parametrov „operáku“ by mali byť celkové náklady za poskytnuté služby.
Jedným z hlavných deklarovaných výhod operatívneho leasingu je šetrenie nákladov. K šetreniu nákladov musíte najprv ale bezpodmienečne poznať náklady celkové.
V mojich doteraz publikovaných blogpostoch (* Trend.sk) na internete, sa zákazníci mohli dozvedieť, čo všetko ovplyvňuje a môže v priebehu trvania zmluvy operatívneho leasingu - ovplyvniť a zmeniť výšku mesačnej splátky a teda aj celkové náklady na konkrétne vozidlo. Nazvime ich náklady mobility.
Prvá mesačná splátka, ktorú si klient „vysúťažil“ alebo jednoducho zmluvne dohodol so svojím dodávateľom operatívneho leasingu je presne tá, ktorú (predpokladám) hodlá investovať do svojej mobility (nie majetku) každý mesiac. Sú to finančné prostriedky, ktoré by mal dokázať bez problémov splácať, a za ktoré mu leasingová spoločnosť má poskytnúť adekvátne služby, ktoré očakáva.
Ak by sme to rýchlo porovnali s klasickým leasingom/úverom, kde - ak je zmluva podpísaná na 36 mesiacov, pri mesačnej splátke napr. 300 € a dnes už fixnom úročení týchto typov zmlúv, zákazníka by úver na auto vyšiel na 36 x 300 €, t. j. 10 800 €. Ak bolo nutné zaplatiť akontáciu, povedzme 2000 €, pripočíta sa k celkovým mesačným splátkam. Celkové finančné náklady si tak dnes prakticky každý, hoci aj menej skúsení zákazníci dokážu spočítať. Naučil ich to „trh“ a časom nadobudnuté znalosti, a tiež nutnosť zverejňovať výšku preplatenia, koeficienty a podmienky zmlúv. Pripomínam len, že toto všetko je pri úvere nezávislé od mesačného kilometrického nájazdu vozidla (nepočítame teraz náklady na pohonné hmoty).
Keď sa vrátime k operatívnemu leasingu, „kľúčové“ je čo najlepšie poznať podstatu operatívneho leasingu a podmienky svojho poskytovateľa, aby celkové náklady, ktoré klient očakáva, sa v konečnom dôsledku rovnali čo najviac tým, za ktorú si službu vysúťažil/obstaral na začiatku.
Čo teda môže najviac ovplyvniť celkové náklady operatívneho leasingu zákazníkov?
Celkové náklady pri operatívnom leasingu budú „skladačkou“ viacerých, vyššie uvedených faktorov, a to podľa adekvátnych znalostí jednotlivého klienta.
Ak prvá – kalkulovaná mesačná splátka pri operatívnom leasingu - napr. 300 € sa zmení ( z dôvodu rozdielneho nájazdu o 30% oproti plánovanému) v polovici 36 mesačnej zmluvy o 50 € mesačne a po skončení zmluvy vrátite vozidlo opotrebované a leasingová spoločnosť vám vyfakturuje „nadmerné opotrebenie“ za 500 €, tak vaše priemerné mesačné náklady boli nakoniec zaokrúhlene - 339 €/mesiac. Takmer o - 40 € každý mesiac viac - ako prvá splátka, ktorú ste ako klient očakával.
Inak povedané, celkové náklady na operatívny leasing vozidla sa vo veľkej väčšine prípadov dozviete až po ukončení zmluvy. Súčtom všetkých mesačných splátok, prípadne refakturovaných nákladov nepokrytých v zmluve, nadlimitných kilometrov, možného nadmerného opotrebenia atď. (ak si všetky tieto položky neustrážite alebo nenastavíte správne). Zistiť ich môžete napríklad spätným auditom celkových nákladov, alebo priebežnou evidenciou všetkých vynaložených finančných prostriedkov.
Dobrá rada na záver: Ak naozaj chcete mať istotu nákladov, ktoré chcete zaplatiť za operatívny leasing, určite využite služby odborníkov. Vedia vám pomocť aj v prípadoch a situáciách, ktoré sami možno nedokážete úplne zvládnuť, alebo pri nich napríklad ušetriť.