Napriek zdaniu, že operatívny leasing je „obyčajný“ prenájom, t.j. vyberiete si vozidlo, nastavíte si predpokladaný kilometrický nájazd, zvolíte požadované služby a budete ho mesačne splácať, nie je tomu celkom tak. Existuje totiž niekoľko rozličných technických riešení, nazvime ich „typy kalkulácií“, ktoré skutočne pozná len malá časť zákazníkov.
Určite u nás najčastejšie používanou je tzv. „uzatvorená“ kalkulácia. Aj keď je najrozšírenejšia, pri otázke adresovanej bežnému klientovi, čo si pod ňou predstavuje, presnú odpoveď sa dozviete málokedy. Napriek spomenutej neznalosti, zákazníci často – automaticky, pri dopyte po operatívnom leasingu, požadujú práve „uzatvorenú“ kalkuláciu.
Názov uzatvorená totiž u zákazníka evokuje, že počas trvania zmluvy sa akoby nič nemohlo zmeniť, že kalkulácia je „garantovaná“, zatvorená, fixná, čiže budete splácať rovnakú mesačnú splátku od začiatku do konca zmluvy a nič navyše.
Keď si „posadíte“ pred seba (pri výbere leasingovej spoločnosti) jednotlivých obchodných zástupcov, pri otázke na uzatvorenú kalkuláciu v podstate nedostanete zhodnú odpoveď. Je to aj preto, lebo jednotná definícia zrejme ani neexistuje.
Najčastejšie argumenty zástupcov „leasingoviek“ sú: „všetko máte garantované, budete splácať len rovnaké mesačné splátky, v ponuke nie sú vyčíslené jednotlivé položky (preto je „uzatvorená“), garantovaná je zostatková hodnota vozidla (aj keď nezobrazená), ako klient máte pod kontrolou aj rekalkulácie (zmeny splátok z titulu rozdielneho nájazdu km), že vám snáď nebudú fakturované žiadne nadmerné opotrebenia, že leasingová spoločnosť bude znášať všetky náklady na servis a ďalšie služby“.
Asi najvýstižnejšia definícia uzatvorenej kalkulácie je posledná časť predchádzajúcej vety:
Uzatvorená kalkulácia je taká, keď leasingová spoločnosť uhradí za klienta - kompletné náklady na správu zmluvy, t. j. hlavne všetky servisné náklady, poplatky za náhradné pneumatiky a prezúvanie (ak sú obsahom zmluvy), možné náklady pri odpredaji vozidla, a po skončení zmluvy sa nebude o tieto so zákazníkom "deliť".
Jednoducho povedané, ak vynaloží leasingová spoločnosť menej finančných prostriedkov na servisné poplatky, pneumatiky a pod., ako zaplatí zákazník v mesačných splátkach, uvedený rozdiel zostáva ako - zisk - leasingovke. Samozrejme, ak vozidlo náhodou technicky „nevyšlo“, kazilo sa častejšie ako malo a leasingová spoločnosť musela investovať viac do uvedených nákladov, ako zaplatil klient v mesačných splátkach (napr. vinou poruchy, pozáručnej opravy, prípadne si leasingovka zle manažovala zmluvu a vozidlo nevie na konci zmluvy predať), je to jej – strata.
Záverečné odporúčanie: Uzatvorená kalkulácia operatívneho leasingu je „štandardná“ ponuka/zmluva, pri ktorej sa leasingová spoločnosť bude chovať počas zmluvy úplne rovnako, ako pri ostatných typoch zmlúv na operatívny leasing.
T. j. v prípade, ak:
Nebude sa teda iba deliť so zákazníkom o celkovo vynaložené náklady na servis, pneumatiky, rozdiel z odpredaja vozidla po skončení zmluvy a pod.
Pozn.: Neznamená to však, že vám napriek tomu leasingová spoločnosť nemôže vyčísliť jednotlivé položky, ktoré majú byť obsahom vašej zmluvy a kalkulácií. Uzatvorená neznamená skrytá.
Kedy, ako, podľa čoho sa môže meniť splátka, na čo si dať pozor pri Všeobecných podmienkach leasingových spoločností sa môžete dočítať v mojich predchádzajúcich blogpostoch: o najčastejších "chybách" zákazníkov, porovnávaní ponúk a pod.
Opakom uzatvorenej kalkulácie je „otvorená“ kalkulácia (prípadne jednostranne otvorená alebo jednostranne uzatvorená). Pre jednoduchosť vysvetlenia, ide pri nej o delenie celkových nákladov a rozdielu z odpredaja vozidla po skončení zmluvy - medzi leasingovú spoločnosť a zákazníka. Leasingová spoločnosť dodá klientom prehľad vynaložených nákladov na servis, pneumatiky a výsledok z odpredaja vozidla, a porovná ich s hodnotami, ktoré klient za tieto zaplatil počas celej zmluvy. V prípade, ak zákazník zaplatil viac, má nárok na vrátenie finančných prostriedkov, ak zaplatil naopak menej, musí tieto leasingovke doplatiť.
Pri jednostranne otvorenej (uzatvorenej) zmluve dokonca môže ísť len o variantu, keď klient nemusí doplatiť rozdiel v prípade, ak zaplatil menej ako boli celkové náklady leasingovej spoločnosti, čiže zákazník sa nepodieľa na jej prípadnej strate.
Uvedené typy kalkulácií však používajú skôr veľké nadnárodné spoločnosti, v snahe využiť svoju „silu“ a maximálne preniesť riziko na stranu poskytovateľa prenájmu. Keďže ale leasingové spoločnosti pracujú s dodávateľmi svojich služieb – predajcami vozidiel, poisťovňami, servisnými partnermi a dodávateľmi pneumatík na základe maržového systému a spätných bonusov, či vám váš prenajímateľ operatívneho leasingu vyčísli svoje reálne vynaložené náklady, je otázne.